Blogglisten

onsdag 17. februar 2010

BILER OG MILJØET

Nye avhandlinger, rapporter, meldinger, etc etc, og alt ender med å skattlegge bilen - ikke alltid for den er den verste miljøsynderen, men mest fordi det er ei inntektsåre for Staten.

Dobbel drivstoffpris er det nye nå - nei det holder ikke sier andre - det må mye mer til.

Vel kanskje det er slik, men faktum er at landsbygda lider av konsekvensen. Jeg ser jo byene - der hvor det finnes trikk, undergrunn, tog, leddbusser etc etc, som går hvert 5 min da det trengs og hvert kvarter resten av dagen.

Så har vi landsbygda hvor skoleruta går en veg på morgenen og en annen på ettermiddagen - primært for å frakte skoleunger. Det ligger store forskjeller i behovet for bil i dette.

Derfor må man snu systemet - la drivstoff være svært dyrt i byene, i tillegg til at man må betale høyere engangsavgift for bil hvis man har en byadresse. Motsatt andre vegen mot lansbygda (kanskje melder noen da flytting - men det vil være skattevinst for landsbygda i tillegg).

Anlegg store samleplasser utenfor byene for alle pendlerbiler, og sett opp shuttle derifra og inn til jobbplassene - gjerne elektriske drosjer for eks - med en oppgave: Å ta for seg transport av alle som kommer til byene for å shoppe, arbeide, sjukebesøk eller annet. Det ville bety ei helt ny næring og flere arbeidsplasser og en bilfri by. Legg i tillegg hovedferdselsårene utenfor byene (ikke over fruktbar mark, men gjennom fjell og under hav). Det koster, men miljøet er viktigst Erik S?

Årsavgiften kunne man tilpasse på samme måte - billig på landsbygda og svært dyr i byene. La alternativt drevne biler bli svær billige. Miljøet i høysete (ikke avgiftene).

Tror dette er en god start jeg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar