I dag er det høring om NAV. Slikt sliter på de ansatte innen etaten - og det er ikke derfor overraskende at de har et høyt sjukefravær. Jeg antar at de ansatte innen etaten er svært ansvarsfylte, og at de derfor føler det personlig hver gang kritikk blir reist fra opposisjon og media.
Men hvorfor er det nå så trått i etaten. Ideen er jo faktisk god i utgangspunktet. På den annen side hadde det jo vært logisk at Pepsi og Coca-cola ble slått sammen også, men de blir det ikke!
Jeg vet ikke hva som er feil med etaten, men jeg ser nå at en del pålegg og endringer gjør det vanskelig for dem. Det jeg videre kommer til å mene noe om er ikke kritikk mot NAV, men bare faktorer som virker vanvittig for menigmann.
REISEREGNINGER: frem til 27.10.2009 ble det gjort ved at den enkelte leverte sitt timekort på NAV, hvor det ble kontrollert, og penger overført pasientens konto.
Inneholder følgende operasjoner: Behandler stempler - Pasient har nødvendig timekort - NAV-stempler - NAV kontrollerer (lokalkunnskap) og utbetaler (høres enkelt ut spør du meg)
Fra 27.10.2009 får pasient timekort og skjema for pasientreiser - etter behandling skriver pasient på skjema som er svært detaljert - deretter kontrollerer behandler pasientens skjema mot sine behandlinger -stempler - pasienten sender skjema til Pasientreisekontor - Der kontrolleres skjema (ikke lokalkunnskap) - fatter et 2 siders vedtak (hvor JA/NEI er det pasienten bryr seg om)- vedaket sendes pasient med klageadgang - beløpet utbetales
(Høres omfattende ut spør du meg).
Jeg skal ikke si hva som er best av alternativene, men jeg leser joat det tar opptil 3 mnd før pasient får pengene sine (tidligere noen dager), og at man har feilestimert antall reiser og må ansatte 12-14 personer til på Pasientreisekontoret.
MELDEPLIKT: Tidligere en dialog mellom pasient - behandler - NAV, med vedtak og ikke minst et ansvar pålagt den enkelte om å innberette evt arbeid.
Nå skal hver enkelt (hørte det dreide seg om 90.000 personer) innberette hver 14.de dag om evt arbeid - hvoretter NAV utbetaler det den enkelte skal ha. (hvor mange ekstra ansatte vil dette føre til tror du?).
FRIKORT: Egenandelskortet skal også registreres og komme automatisk nå, med masse ekstraarbeid for behandler - som vil gå utover hans/hennes kapasitet til å ta vare på pasient.
Jeg forstå at NAV-ansatte blir utslitte etter slik endringer og undres over hvem som finner på alt dette - og jeg har neppe nevnt alt som enkelte mener er høl i huet av pålegg/endringer.
fredag 15. januar 2010
NAV-reform på godt og vondt
Etiketter:
ansatte,
egenandel,
ekstra,
frikort,
kontor,
meldeplikt,
NAV,
opposisjon,
pasientreiser,
reform,
sjuke,
sjukefravær,
sjukemelding,
skjema
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar