3. januar 201o en fortvilet sønn ringer AMK og ber om ambulanse for sin syke mor. Han oppgir at hun har hjerte- og karsykdom og at hun nå har kollapset og ikke har puls. Det bør bety at AMK sier i neste setning: Ambulanse er sendt - fortelle meg nå mer om situasjonen!
men det skjer ikke - ambulanse blir ikke sendt før 9 ganger senere. Kanskje var ikke livet til å redde, men det forspilles så mye tid at man har stor forståelse for at pårørende blir irritert og krysser grensen for anstendig snakk (tenk deg selv i samme situasjon - kanskje verre ord hadde blitt brukt!). AMK bør bøye seg kraftig ned for kritikken. Lydloggen gir kanskje ikke innblikk i rasismen, men at det er dårlig håndtert er uten tvil - at vedkommende på AMK er uskikket til jobben er også hevet over enhver tvil.
Men jeg synes også politiet gjør en slett jobb - pågripelse av pårørende i sorg tar seg ikke pent ut - særlig når man setter kneet i dem! Politets viktigste jobb på et slikt sted er å ta imot frustrasjonen, og la andre redde liv. Jeg har forståelse for frustrasjonen som brer seg på stedet.
Jeg tror ikke det dreier seg om rasismen, men at det er underbevisstheten som gjør at man handler feil. Man tar feil avgjørelse av meldingen: Utlending - Bråk. Det var ikke slik- det var pårørende som ikke fikk hjelp - da handler man deretter og forstår!
Kaktus til politiet - og en forståelse for de pårørende, som aldri skulle ha blitt offer for dette!
HØR LYDLOGGENE HER: http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/hoer-lydloggene-moren-doede-mens-amk-og-familien-kranglet-3100108.html
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar