Blogglisten

torsdag 10. februar 2011

HVORDAN LØSE ET SLIKT PROBLEM?

En person, vi kan kalle ham Peder, er onkel til noen personer (så som mange andre). De han er onkel til de liker ikke Peder, og slikt kan jo skje andre også. Forskjellen her er metoder som blir brukt.
Jeg skal ikke gå dybden av dette, men jeg skal nevne konsekvenser. Greit nok, de liker ikke sin onkel. Hva grunnen er, er egentlig uten betydning og vil alltid være farget av den du hører.
Metodene derimor er uten sidestykke - de sender brev til venner og bekjente av Peder, hvor de tilkjennegir hvor ille han er. Uten å fremsette bevis, og uten at den eneste en av disse er interessert i å få brevet, om det skulle være sant eller ei.

Brevene sendes i hundretalls - noe som sier meg at de ikke er helt riktig bevart - og ingen vet hvor de er havnet, for jeg regner med at de fleste som får slike brevm benytter ovnen.

Ja da er det vel ikke så ille tenker du - og det er kanskje sant, men sett deg inn i samme situasjonen, hvor noen sprer rykter om deg metodisk og organisert, og du ikke har sjanse til å ta til motmæle!!!
Nå sist ble han nektet via SMS fra telefon opprettet på falsk navn, at han ikke var ønsket i en begravelse etter en annen han var onkel til.

Så hva har dette med samfunnet i dag å gjøre? Jo jeg tar ikke parti, men jeg ser hva som skjer.
Samfunnet i dag har ingen metode eller tiltak for å beskytte enkeltindividet mot slike angrep.
Ærekrenkelse ble det forsøkt anmeldt som, men selvfølgelig henlagt. Det ble forsøkt med konfliktråd, selvfølgelig uten at de impliserte møtte (bortsett fra Peder).

Det de gjør er ikke av en slik art at det KAN anmeldes, og samfunnet sliter altså med å beskytte Peder mot slike hendelser - er det riktig da?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar