Blogglisten

onsdag 8. september 2010

FRESING OG SKADEVERK PÅ NORSKE VEGER

Noen har nå tenkt fryktelig lurt: Det siste før du kjører ihjel deg selv eller noen annen her i verden, er å høre en buldring av hjulene. Men har noen tenkt over konsekvensene?

Statens Vegvesen går nå ut med store bokstaver og er så stolte av seg selv etter at de har utøvet skadeverk på mange mil norske veger. De har freset et bredt spor på hvitstripa (kanten) og i midten. Bakgrunnen er at du skal bli "vekket" - hørt noe så tullet?
I det du hører buldringen på kanten og våkner, blir du vettskremt. Så istedet for å kjøre sakte og rett ut av vegene, vil du i løpet av brøkdelen av et sekund, forsøke å beholde bilen på vegen (naturlig reaksjon) og kjøre utfor og velte. For du har ikke tid til noe som helst i det du hører buldringen. Utfresingen er jo ytterst og kanten er bratt ned. Skulle man løst problemet, burde man lagt vegdikene mye lenger inn i skogen!

Så til konsekvenser. Syklistene kan ikke sykle på siden av vegen lenger - de må lenger inn i vegbanen. Bilistene som kommer bakfra kan ikke kjøre over midtstripen - for da buldrer det fra utfresingen - dette vil kunne bety nærkontakt mellom bil og syklist, noe som ikke alltid er trygt for noen av dem.
Så ser jeg for meg den eldre kvinne eller mann som kjører sin bil. Du vet den type sjåfør som kjører litt under fartsgrensen og som ikke vet at man kan bremse opp for hindringer. De lever etter regelen: Står det 80 så betyr det 75 uansett om vegen er fri eller ei!
Denne type sjåfør innhenter en syklist (en av oss som ikke er kjendis og kjører sykkel til 98tusen, men som har kjøpt en på tilbud fra flustkortet sitt og som har noen kilo for mye). Denne type sjåfør mener at syklisten bør vike til høyre, for selv kan de ikke vike mot venstre for der er det jo buldrefelt og det er forbudt å passere!
Hva tror du skjer?

Jeg tenker også på de nybakte mødre og hjemmeværende fedre som mener det er sundt for den nyfødte og sovne i ei vogn som blir trillet - her snakker vi om Whiplash før fylte 4mnd, og en hjerne som virkelig får prøvd festeanordningene. Disse ekvipasjene kan også havne lenger ut i vegbanen og treffe på samme bingosjåfør som syklisten!

Så har vi utrykningsjåførene - de må krysse buldrefelt så mye at de begynner å stamme og får Parkinson lenge før de fyller 35. De blir kanskje flinke til å håndhilse, men det blir problematisk å late vannet for mannen uten reaksjon deretter.

Fresing av buldrefelt er rett og slett livsfarlig. Trøtte førere skal rett og slett ikke kjøre bil - det finnes regler for det. Man må kunne legge ansvar dit det skal - nemlig til føreren.
Jeg vet man mener godt, men møteulykker er ofte "villet" handling. Det forhindres ikke av buldrefelt.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar